Många förknippar dieter och viktnedgång med utseende men att gå ner i vikt handlar minst lika mycket om att förbättra hälsa och undvika sjukdomar. I dagens samhället är det allt fler som drabbas av diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar vilket i stor utsträckning beror på en livsstil med alltför mycket felaktig kost och stillasittande.

Varför är det svårt att nå sin drömvikt?

Många lyckas med hjälp av en diet att gå ner flera kilo men när dieten är över brukar kilona komma smygande igen. Varför är det så svårt att gå ner i vikt och behålla den nya vikten?

En av anledningarna är att alla människor har inrutade vanor som går på rutin och är svåra att bryta. Om du till exempel dricker te och äter kakor i soffan varje kväll och har gjort det under hela ditt vuxna liv är sannolikheten stor att du snart sitter och mumsar på kakorna trots att du bestämt dig för att sluta. Det gäller att istället försöka hitta en helt ny vana och upprepa den under flera veckor tills den nya vanan känns helt naturlig. Istället för kvällsfikat kan en yogastund eller en lugn promenad med en bra podd i lurarna bli en ny, mer hälsosam, vana.

En annan vanlig orsak till att många misslyckas med viktnedgång är att omgivningen sätter krokben. På jobbet är det alltid fika vid tretiden och hemma sitter övriga familjen och mumsar på chips och godis medan du försöker hålla dig till nyttiga alternativ. Omgivningen är svår att förändra och därför gäller det att försöka hitta likasinnade som tränar och äter nyttigt och som du kan få pepp och stöttning från. Gemensamma träningsgrupper eller träningsresor är ett bra sätt att träffa nya vänner och det finns även många grupper på sociala medier där medlemmarna bidrar med råd och stöd.

Enkla tips för lyckad viktnedgång

Om du bär på en stor övervikt är det bättre att sänka dina krav på hur mycket du ska gå ner i vikt och istället börja med att lägga till hälsosamma vanor. Börja till exempel med att äta grönsaker till varje måltid och att ta en promenad varje dag. Om du har artros passar cykling eller simning bra och med behandling hos Joint Academy kommer du att kunna höja intensiteten på din träning när du blir bättre.

Efter ett tag kan du utöka dina nya vanor med att laga minst tre riktigt nyttiga middagar varje vecka och lägga till ett pass på gymmet utöver dina promenader. Genom att lägga till nyttiga vanor kommer de onyttiga vanorna att försvinna av bara farten utan att du upplever att du måste försaka något. Viktnedgången kommer att gå långsamt men de kilon du förlorar kommer troligen att vara försvunna för alltid. Tack vare de nya hälsosamma vanorna kommer du att känna dig piggare och må bättre vilket i sin tur gör det lättare att fortsätta med ditt nya hälsosammare liv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>