Att må bra är ett sant privilegium som många inte uppskattar på allvar förrän de gått igenom något svårt. Man kanske har sett någon i sin omgivning gå bort, man har själv gått igenom en svår depression eller nyligen tillfrisknat från en allvarlig sjukdom. Det var nära att man råkade ut för en olycka men man klarade sig. Läkaren trodde sig ha sett en oroväckande fläck på lungröntgen men det visade sig vara maskinen som var smutsig.

De flesta människor som varit med om något otäckt brukar efteråt uppleva att det är dags att ändra livsattityd. Ur det negativa kommer något positivt och man uppskattar det man faktiskt har. Att ha en god fysisk och psykisk hälsa är, kort och gott, helt fantastiskt och även om man inte kan ha total kontroll över sitt liv så finns det mycket man kan göra för att leva så länge och bra som möjligt.

Det bästa livet

I början är det viktigt att man lär sig lite om friskvård och vad en sund livsstil innebär. Är man riktigt ambitiös kan man sätta sig ner och tala med en läkare eller dietist men man kan också läsa tidningar som Hälsa där det ständigt finns bra och informativa artiklar om näringslära, träningsprogram, stresshantering och nya rön om allt som har med hälsan att göra.

Alla forskare är överens om att nyckeln till ett sunt liv är en kombination av regelbunden träning och bra kostvanor. Så enkelt är det! När det kommer till träningen så är det framförallt regelbundenheten som betonas och de flesta forskningsresultaten påvisar att människor som rör på sig mycket i vardagen har bättre värden vid hälsomätningar. Det är också fördelaktigt att få upp pulsen tre till fem gånger i veckan då det stimulerar blodcirkulationen och minskar på midjemåttet.

När det kommer till kosten så bör man äta mycket frukt och grönt och undvika socker och tillsatsämnen. Visst får man synda, men att ha en bra vikt är extremt viktigt för hälsan. Det, i kombination med en positiv attityd är det magiska receptet på hälsa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>